X


KRYTERIA OCENY PRACY NAUCZYCIELA, kryteria oceny

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
KRYTERIA OCENY PRACY NAUCZYCIELA
w …………………………………

 

Oceny nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły.

 

1.     Kryterium oceny pracy nauczyciela stanowi stopień realizacji zadań określonych w art. 6 Karty Nauczyciela i art.4 ustawy, zadań statutowych szkoły oraz obowiązków określonych w art. 42 ust.2 Karty Nauczyciela- ustalony w wyniku sprawowanego nadzoru pedagogicznego.

2.     Na ocenę pracy nauczyciela nie mogą mieć wpływu jego przekonania religijne i poglądy polityczne, a także fakt odmowy wykonania przez nauczyciela polecenia służbowego, gdy odmowa taka wynikała z uzasadnionego przekonania nauczyciela, iż wydane polecenie było sprzeczne z dobrem ucznia, dobrem służby albo dobrem publicznym.

3.     Oceny pracy nauczyciela dokonuje się w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w art. 6a Karty Nauczyciela, z tym że ocena może być dokonana nie wcześniej niż po upływie roku od oceny poprzedniej lub oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.

Oceny nauczycieli dokonuje się uwzględniając  następujące  dziedziny aktywności:

 

I.       Warsztat pracy nauczyciela

II.    Zaangażowanie zawodowe nauczyciela

III. Aktywność w doskonaleniu zawodowym

IV.                        Działania w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia

V.   Przestrzeganie dyscypliny pracy

 

I.       Warsztat pracy nauczyciela:

1.     Znajomość treści nauczanego przedmiotu i przedmiotów pokrewnych (realizacja podstawy programowej).

2.     Umiejętność korzystania i motywowanie uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji, w tym informacji multimedialnej.

3.     Stosowanie nowych metod nauczania z wyeksponowaniem metod aktywizujących (nowoczesnych technik nauczania).

4.     Skuteczność przekazywania wiedzy i umiejętności (mierzenie poziomu wiedzy na początku i pod koniec nauczania – mierzenie wyników nauczania).

5.     Kreatywność nauczyciela (planowanie i nowatorskie realizowanie lekcji i innych zajęć).

6.     Tworzenie własnej bazy pomocy dydaktycznych, efektywne wykorzystanie istniejących pomocy dydaktycznych, współpraca z nauczycielami w ramach komisji przedmiotowej.

7.     Potrzeba i umiejętność oceny pracy własnej.

II.    Zaangażowanie zawodowe nauczyciela:

1.     Realizacja zadań ustalonych w planie pracy szkoły

2.     Znajomość prawa oświatowego – podstawowych aktów prawnych.

3.     Umiejętność integrowania zespołu klasowego.

4.     Umiejętność rozpoznawania warunków życiowych ucznia i właściwe reagowanie.

5.     Umiejętność rozwiązywania problemów wychowawczych.

6.     Współpraca z:

·         nauczycielami w Zespołach Przedmiotowych

·         rodzicami

·         instytucjami działającymi na rzecz dobra dziecka

7.     Działanie na rzecz promocji szkoły w środowisku lokalnym.

8.     Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych.

III. Aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym.

1.     Udział w konferencjach metodycznych.

2.     Podnoszenie kwalifikacji, w tym zdobywanie nowych kwalifikacji.

3.     Praca w zespołach przedmiotowych (dzielenie się wiedzą, umiejętnościami, doświadczeniami; lekcje otwarte).

4.     Udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli.

5.     Unowocześnianie metod pracy, pomocy dydaktycznych.

IV.                        Działania w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia.

1.     Postawa  etyczna i kultura osobista

2.     Znajomość psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży.

3.     Umiejętność wspierania i motywowania ucznia do pracy.

4.     Znajomość technik i stylów uczenia się.

5.     Znajomość sytuacji życiowej i materialnej wychowanków.

6.     Umiejętność organizowania pomocy uczniom w trudnej sytuacji.

7.     Pomoc uczniom w przygotowaniach do udziału w konkursach i olimpiadach.

V.   Przestrzeganie dyscypliny  pracy.

1.     Właściwe i systematyczne prowadzenie dokumentacji.

2.     Aktywny udział w zebraniach  Rady Pedagogicznej i Zespołów Przedmiotowych

3.     Punktualność.

4.     Pełne wykorzystanie czasu lekcji.

5.     Zachowanie dyscypliny w czasie zajęć.

6.     Troska o porządek w sali lekcyjnej.

7.     Pełnienie dyżurów na przerwach śródlekcyjnych.

 

Szczegółowe kryteria oceniania nauczycieli :

 

Dziedzina aktywności nauczyciela

Kryteria oceny

Ocena

Negatywna

Dobra

Wyróżniająca

I. Warsztat pracy nauczyciela

1. Znajomość treści nauczanego przedmiotu i przedmiotów pokrewnych (realizacja podstawy programowej)

Ma ciągłe problemy z realizacją programu mimo pomocy dydaktycznej

Prawidłowo planuje i realizuje program

Twórczo odnosi się do realizacji programu, realizuje program autorski, dokonuje ewaluacji pracy

2. Umiejętność korzystania i motywowania uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji, w tym informacji multimedialnej

Nie zna i nie korzysta z nowoczesnych źródeł informacji

Korzysta z różnych źródeł informacji Zna podstawy posługiwania się sprzętem multimedialnym, czasem korzysta z informacji

Potrafi korzystać i motywować uczniów do poszukiwania informacji i korzystania z informacji multimedialnej

3. Stosowanie nowych metod nauczania z wyeksponowaniem metod aktywizujących (nowoczesnych technik nauczania)

Niewłaściwie dobiera formy i metody, nie osiąga założonych celów.

Zna i prawidłowo dobiera metody, osiągając zaplanowane cele.

Poszukuje nowatorskich form i metod, w oparciu o najważniejsze osiągnięcia nauki wprowadza innowacje pedagogiczne.

4. Skuteczność przekazywania wiedzy i umiejętności (mierzenie poziomu wiedzy na początku i pod koniec nauczania -mierzenie wyników nauczania.

Niesystematycznie ocenia, nie stosuje jasnych kryteriów i różnorodnych form oceniania.

Ocenia systematycznie, stosując klarowne kryteria, starannie recenzuje oceny, jest konsekwentny i sprawiedliwy w ocenianiu, uwzględnia możliwości ucznia

Ocenia systematycznie, stosując różnorodne formy  obiektywnego oceniania uczniów wg wcześniej  określonych kryteriów  uwzględniających uczniów uzdolnionych, dobrych i mających trudności w nauce, ocenia przyrost wiedzy i umiejętności.

 

5. Kreatywność nauczyciela planowanie i nowatorskie realizowanie lekcji i innych zajęć).

Nie planuje pracy. Nie stosuje indywidualizacji nauczania, nie stwarza sytuacji zaciekawiających uczniów

Indywidualizuje proces nauczania i wymagania względem uczniów, prowadzi zajęcia pozalekcyjne, aktywizuje wiedzę korzysta z dobrych wzorców i doświadczeń innych nauczycieli

Osiąga sukces w przezwyciężaniu trudności dydaktycznych oraz rozwija zainteresowania i uzdolnienia uczniów, motywuje ich do podejmowania i twórczego rozwiązywania problemów.

 

6. Tworzenie własnej bazy pomocy dydaktycznych, efektywne wykorzystanie pomocy dydaktycznych, współpraca z nauczycielem z komisji przedmiotowej.

Nie stosuje dostępnych środków dydaktycznych, nie dba o warsztat pracy

Prawidłowo stosuje dostępne środki dydaktyczne, dba o warsztat pracy.

Oprócz dostępnych, stosuje środki dydaktyczne wykonane samodzielnie , pozyskuje środki finansowe i wzbogaca warsztat pracy, o nowoczesne pomoce dydaktyczne.

 

7. Potrzeba i umiejętność oceny pracy własnej (arkusz jako jeden z argumentów do oceny)

Nie podejmuje refleksyjnej oceny własnych działań pedagogicznych, uchyla się od  wypełniania "Arkusza oceny pracy własnej"

Potrafi dokonać samooceny, uwzględnia uwagi kolegów i nadzoru pedagogicznego

Systematycznie ocenia swoją pracę i korzysta w doskonaleniu warsztatu pracy z uwag uczniów i nauczycieli, których zaprasza na zajęcia. Dokonuje świadomej ewaluacji pracy.

II. Zaangażowanie zawodowe nauczyciela

1. Realizacja zadań ustalonych w planie  pracy szkoły

Nie wywiązuje się z zadań ustalonych w planie szkoły.

Realizuje zadania wynikające z planu szkoły, osiągając dobre wyniki

Realizuje zadania planowe twórczo je modyfikując, bierze udział w planowaniu pracy szkoły.

2. Znajomość prawa oświatowego - podstawowych aktów prawnych .

Nie zna i nie przestrzega podstawowych aktów prawnych z zakresu oświaty

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl
  • © 2009 Zaopiekuj się moim sercem - zostawiłem je przy tobie. - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates

    Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.