[ Pobierz całość w formacie PDF ]
KRYTERIA OCENY PRACY NAUCZYCIELA
w …………………………………
Oceny nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły.
1. Kryterium oceny pracy nauczyciela stanowi stopień realizacji zadań określonych w art. 6 Karty Nauczyciela i art.4 ustawy, zadań statutowych szkoły oraz obowiązków określonych w art. 42 ust.2 Karty Nauczyciela- ustalony w wyniku sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
2. Na ocenę pracy nauczyciela nie mogą mieć wpływu jego przekonania religijne i poglądy polityczne, a także fakt odmowy wykonania przez nauczyciela polecenia służbowego, gdy odmowa taka wynikała z uzasadnionego przekonania nauczyciela, iż wydane polecenie było sprzeczne z dobrem ucznia, dobrem służby albo dobrem publicznym.
3. Oceny pracy nauczyciela dokonuje się w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w art. 6a Karty Nauczyciela, z tym że ocena może być dokonana nie wcześniej niż po upływie roku od oceny poprzedniej lub oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.
Oceny nauczycieli dokonuje się uwzględniając następujące dziedziny aktywności:
I. Warsztat pracy nauczyciela
II. Zaangażowanie zawodowe nauczyciela
III. Aktywność w doskonaleniu zawodowym
IV. Działania w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia
V. Przestrzeganie dyscypliny pracy
I. Warsztat pracy nauczyciela:
1. Znajomość treści nauczanego przedmiotu i przedmiotów pokrewnych (realizacja podstawy programowej).
2. Umiejętność korzystania i motywowanie uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji, w tym informacji multimedialnej.
3. Stosowanie nowych metod nauczania z wyeksponowaniem metod aktywizujących (nowoczesnych technik nauczania).
4. Skuteczność przekazywania wiedzy i umiejętności (mierzenie poziomu wiedzy na początku i pod koniec nauczania – mierzenie wyników nauczania).
5. Kreatywność nauczyciela (planowanie i nowatorskie realizowanie lekcji i innych zajęć).
6. Tworzenie własnej bazy pomocy dydaktycznych, efektywne wykorzystanie istniejących pomocy dydaktycznych, współpraca z nauczycielami w ramach komisji przedmiotowej.
7. Potrzeba i umiejętność oceny pracy własnej.
II. Zaangażowanie zawodowe nauczyciela:
1. Realizacja zadań ustalonych w planie pracy szkoły
2. Znajomość prawa oświatowego – podstawowych aktów prawnych.
3. Umiejętność integrowania zespołu klasowego.
4. Umiejętność rozpoznawania warunków życiowych ucznia i właściwe reagowanie.
5. Umiejętność rozwiązywania problemów wychowawczych.
6. Współpraca z:
· nauczycielami w Zespołach Przedmiotowych
· rodzicami
· instytucjami działającymi na rzecz dobra dziecka
7. Działanie na rzecz promocji szkoły w środowisku lokalnym.
8. Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych.
III. Aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym.
1. Udział w konferencjach metodycznych.
2. Podnoszenie kwalifikacji, w tym zdobywanie nowych kwalifikacji.
3. Praca w zespołach przedmiotowych (dzielenie się wiedzą, umiejętnościami, doświadczeniami; lekcje otwarte).
4. Udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli.
5. Unowocześnianie metod pracy, pomocy dydaktycznych.
IV. Działania w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia.
1. Postawa etyczna i kultura osobista
2. Znajomość psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży.
3. Umiejętność wspierania i motywowania ucznia do pracy.
4. Znajomość technik i stylów uczenia się.
5. Znajomość sytuacji życiowej i materialnej wychowanków.
6. Umiejętność organizowania pomocy uczniom w trudnej sytuacji.
7. Pomoc uczniom w przygotowaniach do udziału w konkursach i olimpiadach.
V. Przestrzeganie dyscypliny pracy.
1. Właściwe i systematyczne prowadzenie dokumentacji.
2. Aktywny udział w zebraniach Rady Pedagogicznej i Zespołów Przedmiotowych
3. Punktualność.
4. Pełne wykorzystanie czasu lekcji.
5. Zachowanie dyscypliny w czasie zajęć.
6. Troska o porządek w sali lekcyjnej.
7. Pełnienie dyżurów na przerwach śródlekcyjnych.
Szczegółowe kryteria oceniania nauczycieli :
Dziedzina aktywności nauczyciela
Kryteria oceny
Ocena
Negatywna
Dobra
Wyróżniająca
I. Warsztat pracy nauczyciela
1. Znajomość treści nauczanego przedmiotu i przedmiotów pokrewnych (realizacja podstawy programowej)
Ma ciągłe problemy z realizacją programu mimo pomocy dydaktycznej
Prawidłowo planuje i realizuje program
Twórczo odnosi się do realizacji programu, realizuje program autorski, dokonuje ewaluacji pracy
2. Umiejętność korzystania i motywowania uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji, w tym informacji multimedialnej
Nie zna i nie korzysta z nowoczesnych źródeł informacji
Korzysta z różnych źródeł informacji Zna podstawy posługiwania się sprzętem multimedialnym, czasem korzysta z informacji
Potrafi korzystać i motywować uczniów do poszukiwania informacji i korzystania z informacji multimedialnej
3. Stosowanie nowych metod nauczania z wyeksponowaniem metod aktywizujących (nowoczesnych technik nauczania)
Niewłaściwie dobiera formy i metody, nie osiąga założonych celów.
Zna i prawidłowo dobiera metody, osiągając zaplanowane cele.
Poszukuje nowatorskich form i metod, w oparciu o najważniejsze osiągnięcia nauki wprowadza innowacje pedagogiczne.
4. Skuteczność przekazywania wiedzy i umiejętności (mierzenie poziomu wiedzy na początku i pod koniec nauczania -mierzenie wyników nauczania.
Niesystematycznie ocenia, nie stosuje jasnych kryteriów i różnorodnych form oceniania.
Ocenia systematycznie, stosując klarowne kryteria, starannie recenzuje oceny, jest konsekwentny i sprawiedliwy w ocenianiu, uwzględnia możliwości ucznia
Ocenia systematycznie, stosując różnorodne formy obiektywnego oceniania uczniów wg wcześniej określonych kryteriów uwzględniających uczniów uzdolnionych, dobrych i mających trudności w nauce, ocenia przyrost wiedzy i umiejętności.
5. Kreatywność nauczyciela planowanie i nowatorskie realizowanie lekcji i innych zajęć).
Nie planuje pracy. Nie stosuje indywidualizacji nauczania, nie stwarza sytuacji zaciekawiających uczniów
Indywidualizuje proces nauczania i wymagania względem uczniów, prowadzi zajęcia pozalekcyjne, aktywizuje wiedzę korzysta z dobrych wzorców i doświadczeń innych nauczycieli
Osiąga sukces w przezwyciężaniu trudności dydaktycznych oraz rozwija zainteresowania i uzdolnienia uczniów, motywuje ich do podejmowania i twórczego rozwiązywania problemów.
6. Tworzenie własnej bazy pomocy dydaktycznych, efektywne wykorzystanie pomocy dydaktycznych, współpraca z nauczycielem z komisji przedmiotowej.
Nie stosuje dostępnych środków dydaktycznych, nie dba o warsztat pracy
Prawidłowo stosuje dostępne środki dydaktyczne, dba o warsztat pracy.
Oprócz dostępnych, stosuje środki dydaktyczne wykonane samodzielnie , pozyskuje środki finansowe i wzbogaca warsztat pracy, o nowoczesne pomoce dydaktyczne.
7. Potrzeba i umiejętność oceny pracy własnej (arkusz jako jeden z argumentów do oceny)
Nie podejmuje refleksyjnej oceny własnych działań pedagogicznych, uchyla się od wypełniania "Arkusza oceny pracy własnej"
Potrafi dokonać samooceny, uwzględnia uwagi kolegów i nadzoru pedagogicznego
Systematycznie ocenia swoją pracę i korzysta w doskonaleniu warsztatu pracy z uwag uczniów i nauczycieli, których zaprasza na zajęcia. Dokonuje świadomej ewaluacji pracy.
II. Zaangażowanie zawodowe nauczyciela
1. Realizacja zadań ustalonych w planie pracy szkoły
Nie wywiązuje się z zadań ustalonych w planie szkoły.
Realizuje zadania wynikające z planu szkoły, osiągając dobre wyniki
Realizuje zadania planowe twórczo je modyfikując, bierze udział w planowaniu pracy szkoły.
2. Znajomość prawa oświatowego - podstawowych aktów prawnych .
Nie zna i nie przestrzega podstawowych aktów prawnych z zakresu oświaty
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]© 2009 Zaopiekuj się moim sercem - zostawiłem je przy tobie. - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates