KONSPEKT ZAJEC Z MUZYTKOTERAPII, scenariusze zajęć

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
KONSPEKT  ZAJĘĆ Z MUZYTKOTERAPII

 

 

I Odreagowanie

 

 

v     powitanie :

Dzieci siedzą w kole, każde z nich wymienia imiona dwojga dzieci obok niego – wszyscy witają się piosenką: Witaj X Witaj Y, jak się masz /x 2; Wszyscy Cię witamy/x2; bądź wśród nas /x2 (witamy się spoglądając na siebie, podając sobie dłonie, dotykając się stopami)  (5:00)

 

 

v     poruszanie rękoma + włączanie innych części ciała do muzyki Jamesa Horner’a – For The Love Of A Princess (na stojąco) (4:00)

 

 

v     ćwiczenie pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu – „TUNEL”: (grupa tworzy tunel – na klęczkach, reszta czołga się pod tunelem na plecach, brzuchu itp.) ( 4:00)

 

v     Zabawa: „Znajdź wyłącznik” (dzieci dobierają się parami, 1 osoba z pary jest maszyną, która wydaje dźwięki i na początku ustala swój wyłącznik, druga dotykając „maszyny” szuka guzika (3:00)

 

 

v     Zabawa „ Radio”(dzielimy się na 3 grupy: nadawcy, zagłuszacze i odbiorcy. podajemy treść komunikatu nadawcom, którzy muszą go przekazać odbiorcom, zagłuszacze przeszkadzają w przesłaniu informacji) ( 1:30) 

 

 

 

v     Ćwiczenia uspokajające ”Ognisko” – złożenie szarf/chust na stosie, ćwiczenia oddechowe (rozdmuchiwanie ognia), ćwiczenia bez muzyki. (1:30)

 

 

 

II Rytmizacja (integracja)

 

 

v     „Chustki i balony”  (muz. Vivaldi – Koncert E- dur op.8 nr1  „Wiosna” Allegros) (3:33)

                    Zabawa może być realizowana w parach lub czwórkach. Dzieci napinają chustki trzymając je za rogi. Na każdą chustę kładziemy balon. Słuchając muzyki granej na przemian cicho – głośno dzieci lekkimi bądź silnymi ruchami rąk, odbijają balony napiętymi chustami.

 

 

 

 

v     Piosenka „Idzie Jaś idzie Staś”  ( 4:00)

 

dzieci maszerują w rozsypce na hasło tup tup tup (tupią), na hasło hop hop hop (podskakują)

 

„Idzie Jaś  idzie Staś idzie też Marysia

wszyscy dziś grzeczni są i nie tylko dzisiaj

tup tup tup /x2  daleko wędrują

hop hop hop /x2 lekko podskakują”

 

 

 

 

v     Zabawa „Gaptuś”  (muz. Carrantouhill – The Galway Rambler)   (4:23)

 

Dzieci otrzymują chusty lub szarfy. W rytm muzyki poruszają się po całej sali. Na przerwę w muzyce każde dziecko szybko przysiada. Kto przysiądzie ostatni ten jest „gaptusiem”  i za karę oddaje kolorową chustę / szarfę. Wygrywają te dzieci które nie utracą swoich szarf w ciągu całej zabawy

 

 

 

v     „Ciuciubabka” w kole  (5:00)

 

Dzieci tworzą koło, w środku są dwie osoby – jedna mając zamknięte oczy, nawołuje drugą    próbując ją złapać; druga osoba może wydać tylko 3 dźwięki

 

 

 

 

 

 

III Uwrażliwienie (umuzykalnienie)  

( 7:00)

 

 

v     Śpiewanie piosenki  „Jestem sobie przedszkolaczek” 

 

1. Jestem sobie przedszkolaczek,                                                        2. Mamy tu zabawek wiele.

nie grymasze i nie płaczę                                                                      razem bawić się weselej,

na bębenku marsza gram                                                                       bo kolegów dobrych mam,

ram tam tam ram tam tam                                                                       ram tam tam, ram tam tam

 

3. Kto jest beksą i mazgajem,                                                        4. Mamy klocki, kredki, farby

ten się do nas nie nadaje.                                                                      - to są nasze wspólne skarby.

Niechaj w domu siedzi sam,                                                                      Bardzo dobrze tutaj nam,

ram tam tam, ram tam tam                                                                      ram tam tam, ram tam tam

 

 

Dzieci powinny określić, z ilu zwrotek składa się piosenka i jakie słowa powtarzają się przy ich zakończeniu. Mówiąc kilkakrotnie „ ram tam tam” jednocześnie klaszczą.

 

Ø      „Znajdź parę”. Dzieci podskakują po sali, na pojawienie się melodii piosenki szybko dobierają się parami i maszerują dookoła. Rytm zakończenia zwrotek (ram tam tam ) klaszczą w ręce partnerów

 

 

j

 

v     2. Opracowanie przysłowia: ( 5:00)

 

„ Kwiecień, plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata”

 

a)      dzieci recytują tekst w różny sposób: wolno, szybko, cicho, głośno, wysoko, nisko, coraz szybciej, wolniej, coraz ciszej i głośniej, coraz wyżej i niżej

b)     zmieniają  sposób mówienia w połowie tekstu (początek cicho i wolno, zakończenie szybko i wolniej)

c)      mówią ze zmianami rytmicznymi i metrycznymi

 

3

4

 

 

3

4

 

 

4

4

 

 

      d)   dobierają do tekstu własną melodię

 

   IV Relaks    (3: 00)

 

v     „Kotek” – masaż - (dzieci siadają w kole, obejmując się nogami  tak aby bez przeszkód sięgnąć  pleców osoby siedzącej przed sobą. Kiedy dzieci siedzą wygodnie nauczyciel zaczyna dyktować treść listu do babci : Kochana babciu, pisze ten list by opowiedzieć Ci o moim kotku: (na plecach osoby siedzącej przed sobą dzieci piszą/rysują treść wypowiedzianych słów)

-          Kotek potrafi: drapać (dzieci delikatnie drapią osobę siedzącą przed sobą)

-          Kotek potrafi: gryźć ( delikatnie szczypią osobę siedzącą przed sobą)

-          Kotek potrafi: miauczeć (wszystkie dzieci miauczą)

-          Kotek potrafi: wkręcać śrubki ( dzieci udają że „wkręcają śrubki” do kręgosłupa osoby siedzącej przed z góry w dół i na odwrót)

-          Kotek się tuli(dzieci przytulają się do osoby znajdującej się przed sobą)

 

 

v     Relaksacja metodą Jacobsona – Muzyka relaksacyjna – „Zachód słońca” (2: 27)

 

-          dziecko leży wygodnie na podłodze (nogi wyciągnięte swobodnie, ręce ułożone wzdłuż tułowia). Proponujemy dziecku zabawę w słabą myszkę i silnego słonia:
- jesteś silny jak ciężka noga dużego słonia, naprężaj mocno prawą nogę i prawą rękę, a teraz jesteś słaby jak delikatna nóżka małej myszki, rozluźnij napięte mięśnie prawej nogi i prawej ręki;
- to samo tylko z lewą ręką i lewą nogą;
- jesteś silny jak ogromny brzuch słonia, naprężaj mocno mięśnie brzucha, a teraz jesteś słaby jak malutki brzuszek myszki, rozluźnij napięte mięśnie brzuszka.
 

v     Relaksacja metodą Jacobsona  (muzyka relaksacyjna –  południe -  Nad jeziorem marzeń  ) (3:47)

\

– dziecko leży wygodnie na podłodze (nogi wyciągnięte swobodnie, ręce ułożone wzdłuż tułowia). Proponujemy dziecku zabawę w silne, duże drzewo i słabe, małe drzewko:
- jesteś silny jak gruba gałąź dużego drzewa, naprężaj mocno prawą rękę, a teraz jesteś słaby jak cieniutka gałązka małego drzewka, rozluźnij napięte mięśnie prawej ręki;
- to samo z lewą ręką;
- jesteś silny jak duży liść na drzewie, naprężaj mocno prawą dłoń, a teraz jesteś słaby jak mały listek na drzewku, rozluźnij napięte mięśnie prawej dłoni;
- to samo z lewą dłonią;
- jesteś silny jak ogromne korzenie dużego drzewa, naprężaj mocno mięśnie prawej nogi, a teraz jesteś słaby jak malutkie korzenie drzewka, rozluźnij napięte mięśnie prawej nogi;
- to samo z lewą nogą;
- jesteś silny jak gruby pień drzewa, dociśnij mocno głowę do podłogi, na której leżysz, a teraz jesteś słaby jak cieniutki pień drzewka, rozluźnij mięśnie, głowa już nie naciska na podłogę;
- jesteś silny jak wiatr poruszający grubymi gałęziami drzewa, napinaj mięśnie twarzy, a teraz jesteś słaby jak delikatny wiaterek poruszający cieniutkimi gałązkami drzewka więc rozluźnij napięte mięśnie twarzy.

 

 

 

 

V Aktywizacja

 

Ćwiczenie lekko aktywizujące – „gra na pianinie” - dzieci siadają w kole i uderzają palcami o podłogę (udając grę na pianinie) w rytmie słyszanej muzyki  (muz.  Mozart – Serenada – „Eine Kleine Nachtmusik” (2:53)

 

Improwizacja ruchowa – dzieci poruszają się po całej sali w rytm muzyki, oddając przy tym charakter utworu    (muz. Mozart  - wesele Figara - Uwertura)   (4:15)

 

 

 

 

 

Bibliografia:

 

„ Kalendarz muzyczny w przedszkolu” – Urszula Smoczyńska – Nahtmann

„Muzykoterapia wykorzystywanie technik aktywnych” – Małgorzata Kronerberg

Czasopismo „Znak”

„Metoda Weroniki Sherborne” w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka” - Bogdanowicz, Kisiel

„Terapia dzieci, muzyką, ruchem i mową” - Janina Stadnicka

-          strony internetowe:

 

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl
  • © 2009 Zaopiekuj się moim sercem - zostawiłem je przy tobie. - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates