[ Pobierz całość w formacie PDF ]
KONSPEKT ZAJĘĆ Z MUZYTKOTERAPII
I Odreagowanie
v powitanie :
Dzieci siedzą w kole, każde z nich wymienia imiona dwojga dzieci obok niego – wszyscy witają się piosenką: Witaj X Witaj Y, jak się masz /x 2; Wszyscy Cię witamy/x2; bądź wśród nas /x2 (witamy się spoglądając na siebie, podając sobie dłonie, dotykając się stopami) (5:00)
v poruszanie rękoma + włączanie innych części ciała do muzyki Jamesa Horner’a – For The Love Of A Princess (na stojąco) (4:00)
v ćwiczenie pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu – „TUNEL”: (grupa tworzy tunel – na klęczkach, reszta czołga się pod tunelem na plecach, brzuchu itp.) ( 4:00)
v Zabawa: „Znajdź wyłącznik” (dzieci dobierają się parami, 1 osoba z pary jest maszyną, która wydaje dźwięki i na początku ustala swój wyłącznik, druga dotykając „maszyny” szuka guzika (3:00)
v Zabawa „ Radio”(dzielimy się na 3 grupy: nadawcy, zagłuszacze i odbiorcy. podajemy treść komunikatu nadawcom, którzy muszą go przekazać odbiorcom, zagłuszacze przeszkadzają w przesłaniu informacji) ( 1:30)
v Ćwiczenia uspokajające ”Ognisko” – złożenie szarf/chust na stosie, ćwiczenia oddechowe (rozdmuchiwanie ognia), ćwiczenia bez muzyki. (1:30)
II Rytmizacja (integracja)
v „Chustki i balony” (muz. Vivaldi – Koncert E- dur op.8 nr1 „Wiosna” Allegros) (3:33)
Zabawa może być realizowana w parach lub czwórkach. Dzieci napinają chustki trzymając je za rogi. Na każdą chustę kładziemy balon. Słuchając muzyki granej na przemian cicho – głośno dzieci lekkimi bądź silnymi ruchami rąk, odbijają balony napiętymi chustami.
v Piosenka „Idzie Jaś idzie Staś” ( 4:00)
dzieci maszerują w rozsypce na hasło tup tup tup (tupią), na hasło hop hop hop (podskakują)
„Idzie Jaś idzie Staś idzie też Marysia
wszyscy dziś grzeczni są i nie tylko dzisiaj
tup tup tup /x2 daleko wędrują
hop hop hop /x2 lekko podskakują”
v Zabawa „Gaptuś” (muz. Carrantouhill – The Galway Rambler) (4:23)
Dzieci otrzymują chusty lub szarfy. W rytm muzyki poruszają się po całej sali. Na przerwę w muzyce każde dziecko szybko przysiada. Kto przysiądzie ostatni ten jest „gaptusiem” i za karę oddaje kolorową chustę / szarfę. Wygrywają te dzieci które nie utracą swoich szarf w ciągu całej zabawy
v „Ciuciubabka” w kole (5:00)
Dzieci tworzą koło, w środku są dwie osoby – jedna mając zamknięte oczy, nawołuje drugą próbując ją złapać; druga osoba może wydać tylko 3 dźwięki
III Uwrażliwienie (umuzykalnienie)
( 7:00)
v Śpiewanie piosenki „Jestem sobie przedszkolaczek”
1. Jestem sobie przedszkolaczek, 2. Mamy tu zabawek wiele.
nie grymasze i nie płaczę razem bawić się weselej,
na bębenku marsza gram bo kolegów dobrych mam,
ram tam tam ram tam tam ram tam tam, ram tam tam
3. Kto jest beksą i mazgajem, 4. Mamy klocki, kredki, farby
ten się do nas nie nadaje. - to są nasze wspólne skarby.
Niechaj w domu siedzi sam, Bardzo dobrze tutaj nam,
ram tam tam, ram tam tam ram tam tam, ram tam tam
Dzieci powinny określić, z ilu zwrotek składa się piosenka i jakie słowa powtarzają się przy ich zakończeniu. Mówiąc kilkakrotnie „ ram tam tam” jednocześnie klaszczą.
Ø „Znajdź parę”. Dzieci podskakują po sali, na pojawienie się melodii piosenki szybko dobierają się parami i maszerują dookoła. Rytm zakończenia zwrotek (ram tam tam ) klaszczą w ręce partnerów
j
v 2. Opracowanie przysłowia: ( 5:00)
„ Kwiecień, plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata”
a) dzieci recytują tekst w różny sposób: wolno, szybko, cicho, głośno, wysoko, nisko, coraz szybciej, wolniej, coraz ciszej i głośniej, coraz wyżej i niżej
b) zmieniają sposób mówienia w połowie tekstu (początek cicho i wolno, zakończenie szybko i wolniej)
c) mówią ze zmianami rytmicznymi i metrycznymi
3
4
3
4
4
4
d) dobierają do tekstu własną melodię
IV Relaks (3: 00)
v „Kotek” – masaż - (dzieci siadają w kole, obejmując się nogami tak aby bez przeszkód sięgnąć pleców osoby siedzącej przed sobą. Kiedy dzieci siedzą wygodnie nauczyciel zaczyna dyktować treść listu do babci : Kochana babciu, pisze ten list by opowiedzieć Ci o moim kotku: (na plecach osoby siedzącej przed sobą dzieci piszą/rysują treść wypowiedzianych słów)
- Kotek potrafi: drapać (dzieci delikatnie drapią osobę siedzącą przed sobą)
- Kotek potrafi: gryźć ( delikatnie szczypią osobę siedzącą przed sobą)
- Kotek potrafi: miauczeć (wszystkie dzieci miauczą)
- Kotek potrafi: wkręcać śrubki ( dzieci udają że „wkręcają śrubki” do kręgosłupa osoby siedzącej przed z góry w dół i na odwrót)
- Kotek się tuli(dzieci przytulają się do osoby znajdującej się przed sobą)
v Relaksacja metodą Jacobsona – Muzyka relaksacyjna – „Zachód słońca” (2: 27)
- dziecko leży wygodnie na podłodze (nogi wyciągnięte swobodnie, ręce ułożone wzdłuż tułowia). Proponujemy dziecku zabawę w słabą myszkę i silnego słonia:
- jesteś silny jak ciężka noga dużego słonia, naprężaj mocno prawą nogę i prawą rękę, a teraz jesteś słaby jak delikatna nóżka małej myszki, rozluźnij napięte mięśnie prawej nogi i prawej ręki;
- to samo tylko z lewą ręką i lewą nogą;
- jesteś silny jak ogromny brzuch słonia, naprężaj mocno mięśnie brzucha, a teraz jesteś słaby jak malutki brzuszek myszki, rozluźnij napięte mięśnie brzuszka.
v Relaksacja metodą Jacobsona (muzyka relaksacyjna – południe - Nad jeziorem marzeń ) (3:47)
\
– dziecko leży wygodnie na podłodze (nogi wyciągnięte swobodnie, ręce ułożone wzdłuż tułowia). Proponujemy dziecku zabawę w silne, duże drzewo i słabe, małe drzewko:
- jesteś silny jak gruba gałąź dużego drzewa, naprężaj mocno prawą rękę, a teraz jesteś słaby jak cieniutka gałązka małego drzewka, rozluźnij napięte mięśnie prawej ręki;
- to samo z lewą ręką;
- jesteś silny jak duży liść na drzewie, naprężaj mocno prawą dłoń, a teraz jesteś słaby jak mały listek na drzewku, rozluźnij napięte mięśnie prawej dłoni;
- to samo z lewą dłonią;
- jesteś silny jak ogromne korzenie dużego drzewa, naprężaj mocno mięśnie prawej nogi, a teraz jesteś słaby jak malutkie korzenie drzewka, rozluźnij napięte mięśnie prawej nogi;
- to samo z lewą nogą;
- jesteś silny jak gruby pień drzewa, dociśnij mocno głowę do podłogi, na której leżysz, a teraz jesteś słaby jak cieniutki pień drzewka, rozluźnij mięśnie, głowa już nie naciska na podłogę;
- jesteś silny jak wiatr poruszający grubymi gałęziami drzewa, napinaj mięśnie twarzy, a teraz jesteś słaby jak delikatny wiaterek poruszający cieniutkimi gałązkami drzewka więc rozluźnij napięte mięśnie twarzy.
V Aktywizacja
Ćwiczenie lekko aktywizujące – „gra na pianinie” - dzieci siadają w kole i uderzają palcami o podłogę (udając grę na pianinie) w rytmie słyszanej muzyki (muz. Mozart – Serenada – „Eine Kleine Nachtmusik” (2:53)
Improwizacja ruchowa – dzieci poruszają się po całej sali w rytm muzyki, oddając przy tym charakter utworu (muz. Mozart - wesele Figara - Uwertura) (4:15)
Bibliografia:
„ Kalendarz muzyczny w przedszkolu” – Urszula Smoczyńska – Nahtmann
„Muzykoterapia wykorzystywanie technik aktywnych” – Małgorzata Kronerberg
Czasopismo „Znak”
„Metoda Weroniki Sherborne” w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka” - Bogdanowicz, Kisiel
„Terapia dzieci, muzyką, ruchem i mową” - Janina Stadnicka
- strony internetowe:
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
© 2009 Zaopiekuj się moim sercem - zostawiłem je przy tobie. - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates